Van robot naar cobot, technologie in de schoonmaak
Technologische innovatie zorgt ook in de schoonmaakbranche onafgebroken voor verandering. Zo werkt Asito met een slimme schoonmaakrobot, de Whiz. Directeur Marketing Stefan Bergman van Whiz-producent ICE Robotics vertelt over slim reinigen, robotisering en data-driven schoonmaakdiensten.
ICE Robotics (Intelligent Cleaning Equipment) wil de transitie van traditioneel naar slim reinigen versnellen. De schoonmaakrobots ontlasten medewerkers bij het uitvoeren van fysiek zware, repetitieve taken. De Whiz maakt bijvoorbeeld geheel zelfstandig de lange gangen van ziekenhuizen of kantoren schoon. Technologische innovatie zorgt ook in de schoonmaakbranche onafgebroken voor verandering. Zo werkt Asito met een slimme schoonmaakrobot, de Whiz. Directeur Marketing Stefan Bergman van Whiz-producent ICE Robotics vertelt over slim reinigen, robotisering en data-driven schoonmaakdiensten.
ICE Robotics (Intelligent Cleaning Equipment) wil de transitie van traditioneel naar slim reinigen versnellen. De schoonmaakrobots ontlasten medewerkers bij het uitvoeren van fysiek zware, repetitieve taken. De Whiz maakt bijvoorbeeld geheel zelfstandig de lange gangen van ziekenhuizen of kantoren schoon.
Bergman noemt artificial intelligence met deep en machine learning en cloudtechnologie als belangrijke aanjagers van innovatie. Toch benadrukt Bergman direct dat ICE Robotics opereert vanuit een 'people first approach'. "Hoe brengen wij het leef- en werkklimaat van mensen naar een hoger niveau? Hoe laten we robots zo goed mogelijk samenwerken met de mens, in diens natuurlijke omgeving? Succesvolle innovatie staat en valt immers met acceptatie en het omarmen ervan door mensen."
Cobots
Het technologiebedrijf spreekt dan ook niet over robots, maar over 'cobots'. Bergman:
"We leveren 'collaborative robots', technologie in dienst van de mens."
Hij voorspelt dat we in de toekomst steeds meer integratie tussen techniek en mens gaan zien, terwijl mensenhanden vooralsnog nodig blijven. De hoge eisen die de moderne klant stelt aan hygiëne, veiligheid en desinfectie zijn nog niet volledig haalbaar met uitsluitend robots.
Waardevolle data
In de relatie tussen locaties en hun schoonmaakleveranciers zijn de data die de schoonmaakrobots opleveren een handig instrument bij het maken van afspraken. Er ontstaat breed en real-time inzicht in de inzet, efficiëntie, onderhoudsstatus, en werkgeschiedenis van bijvoorbeeld de Whiz. Zo wordt het vaststellen en bewaken van Service Level Agreements (SLA's) en Kritische Prestatie Indicatoren (KPI's) een stuk objectiever en eenvoudiger. Net zoals het gemakkelijker wordt om exact te weten welke werkzaamheden door wie worden uitgevoerd en wanneer.
Flexibele schoonmaakdiensten
Tot slot stellen zowel de data als het bijbehorende abonnements- en onderhoudsmodel van ICE Robotics afnemers in staat om in te spelen op veranderende vraag bij klanten. Dit is een een flink voordeel in een markt die van organisaties en hun leveranciers een steeds grotere flexibiliteit verlangt.