Slimmer én sneller werken dankzij digitalisering
Digitalisering en robotisering zijn in opmars. In iedere branche. Moderne hulpmiddelen en technieken zoals apps, robots, sensoren en andere software hebben een grote invloed. Ook op het werk van schoonmakers. “Met digitalisering kunnen we een mooie slag maken op het gebied van efficiëntie binnen de facilitaire dienstverlening”, vertelt Wouter Arkink, manager innovatie bij Asito.
Er is steeds meer data beschikbaar. Bijvoorbeeld over hoeveel mensen aanwezig zijn in een gebouw, of een ruimte gebruikt is en of een prullenbak vol zit. Met digitale taken en meldingen verzamel je waardevolle data op de werkvloer. “Met verzamelde data kun je leren, verbeteren en zelfs voorspellen. Wij passen onze schoonmaakdienstverlening daar op aan. We berekenen de optimale schoonmaakplanning op basis van beschikbaarheid, loopafstand en urgentie. Dit scheelt een heleboel planningstijd. Maar er is niet alleen veel tijdwinst, je zorgt hiermee ook voor de borging van je taken en je bouwt veel data op. Denk bijvoorbeeld aan een seintje als een prullenbak vol is. Je maakt gerichter schoon én bespaart tijd, want je hoeft niet meer langs prullenbakken te lopen om te kijken of ze vol zijn”, legt Wouter uit.
Digitalisering in iedere branche
De inzet van data kan voor de meest uiteenlopende processen en branches van waarde zijn. Taken worden snel opgevolgd door de juiste persoon op de juiste plek. Dit zorgt voor snellere processen op de werkvloer.
Wouter: “Voeg hier waardevolle informatie aan toe zoals een exacte locatie of oplostijden en je creëert een waardevol overzicht aan data. Die informatie kun je gebruiken om processen te optimaliseren en verbetermogelijkheden boven water krijgen. Zo kun je werken aan een hogere belevingskwaliteit.”
Digitale taken
Het innovatieteam van Asito is dagelijks bezig met slimme ontwikkelingen. Wouter: “Samen met de klant zoeken wij altijd naar innovatieve en praktische manieren om efficiënter te werken. Van robotisering en sensoring tot het blijven ontwikkelen van ons eigen platform One Go. Met One Go wijzen we heel makkelijk taken toe aan een medewerker op basis van hun exacte locatie. Zo is de juiste persoon snel op de juiste plek. Het brengt mensen op de werkvloer met elkaar in verbinding door in één systeem samen te werken.”
One Go
Wouter deelt een aantal voorbeelden uit de praktijk die laten zien hoe we data inzetten om het werk makkelijker, efficiënter en leuker te maken. “Met One Go hangen we een specifieke taak aan een draadloze, ronde knop; een soort deurbel. We gebruiken dit in operatiekamers in het ziekenhuis. In de oude situatie belde een arts naar de schoonmaak als een operatie klaar was. Het duurde soms wel tien tot vijftien minuten tot de schoonmaker er was: omkleden, voorbereiden en looptijd. Vanaf nu drukken de artsen op de knop als ze een operatie afronden. De schoonmaker die tijd heeft en in de buurt is, wijst de taak aan zichzelf toe. Zo is de operatiekamer eerder schoon en dus sneller beschikbaar voor een volgende operatie. En je creëert een dashboard waarbij je precies ziet wie welke taak wanneer uitvoerde. Maar denk bijvoorbeeld ook aan vakantiehuizen met houtkachels waarbij je er met één druk op de knop voor zorgt dat er hout bij je vakantiehuisje wordt bezorgd. Of afvalbakken in de winkels op stations: de winkelmedewerker drukt op de knop bij een volle afvalbak. Schoonmakers halen dan gericht afval op als het nodig is, wat weer een heleboel tijd bespaart.”
Er liggen dus veel kansen op het gebied van digitalisering. Is er een proces binnen jouw organisatie dat efficiënter kan? We vertellen graag wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen. Daarnaast nemen we de implementatie van One Go volledig uit handen. Neem contact op via innovatie@asito.nl voor meer informatie.