Regeren is vooruitzien; hoe omgaan met verandering ook in uw organisatie een USP kan worden
Een facilitaire dienstverlening die zich snel aanpast aan verandering voegt waarde toe en bespaart kosten, juist bij onverwachte ontwikkelingen en maatschappelijke veranderingen.
Bezetting wordt nooit meer hetzelfde
Eerder dit jaar publiceerde Asito samen met Heyday de Benchmark over facility management in coronatijd. Één verwachting wordt daarin door eigenlijk alle sectoren (219 respondenten) gedeeld: facilitymanagement zal na de coronacrisis niet meer hetzelfde worden.
"81% van facility managers verwacht nooit meer de pandbezetting van de tijd voor COVID-19 te hebben."
Hoewel de aard en omvang van de impact per sector verschillen, zal er overal creatief moeten worden gekeken naar een nieuwe invulling van werkzaamheden. Natuurlijk is dat een uitdaging, maar het is tegelijkertijd een kans om onszelf te verbeteren.
Snel anticiperen is de sleutel
Corona komt sterk terug en maatregelen vanuit de overheid worden weer strenger. Voor organisaties is het nu extra belangrijk om te weten dat hun leveranciers op zulke momenten snel kunnen anticiperen. Overigens geldt dit voor acute verstoringen zoals corona, maar ook voor bijvoorbeeld de snel veranderende arbeidsmarkt en demografische ontwikkelingen zoals vergrijzing.
Dit bevestigt Remko Stolk, commercieel directeur bij Asito: "De veranderende bezetting bij de klant eist simpelweg dat wij meebewegen met hun vraag. Omdat dit op verschillende manieren kan, zullen wij heel goed in gesprek moeten gaan met die klant, maar ook met de andere facilitaire partners."
Samenwerken op basis van vertrouwen
Want, om in deze tijd te komen tot een wendbare en effectieve facilitaire organisatie is samenwerking op basis van vertrouwen essentieel. Stolk: met nieuwe activiteiten." "Het komende jaar wordt voor iedereen uitdagend, maar wij zijn volop bezig
"De veranderende bezetting bij de klant eist simpelweg dat wij meebewegen met hun vraag."
Zo is Asito samen met partner Aersmash stappen aan het zetten in luchtfiltering en kwaliteit, voor veel gebouwen en instellingen opeens een prioriteit. Naast dit soort technologische ontwikkelingen gaan klantmanagers intensief in gesprek om exact te weten wat de klant nodig heeft. De overtuiging is namelijk dat alleen echte en actuele expertise over de activiteiten van de klant de basis kan zijn voor een wendbare dienstverlening.
Taakintegratie
Bij taakintegratie worden verschillende functies of activiteiten, vaak uit verschillende facilitaire disciplines, uitgevoerd door één medewerker. Het is momenteel een belangrijke tool om verandering het hoofd te bieden. Omdat schoonmakers zelfs bij lage bezetting aanwezig zijn, ligt het voor de hand juist bij deze groep te kijken hoe zij meer waarde kunnen toevoegen voor de klant. Waarom zou een koffieleverancier elke dag langsrijden bij 15% bezetting, als een schoonmaker hun apparaat ook kan meenemen in de ronde? In het volgende artikel vertelt Remko Stolk meer de mogelijkheden.
Nieuwsgierig geworden naar de benchmark? Download het rapport hier.