bekijk

De robotrevolutie: onze visie en vooruitblik op robotisering

In de schoonmaakbranche worden robots steeds vaker ingezet om schoonmakers te ondersteunen, werkprocessen te verbeteren en de kwaliteit te verhogen. Dit zorgt voor een verandering in de taken van schoonmakers en vraagt om nieuwe vaardigheden. “Met de inzet van robots tillen we niet alleen de schoonmaakkwaliteit naar een hoger niveau, maar bereiden we onze medewerkers ook voor op de digitale toekomst”, zegt Bram Mensink, innovatiemanager bij Asito.

De robotrevolutie: onze visie en vooruitblik op robotisering

Asito startte in 2016 met het gebruik van schoonmaakrobots. “We waren er vanaf het begin actief bij betrokken: testen, praktijkervaring opdoen en feedback geven om de robots te verbeteren. De fabrikanten betrokken ons vanaf dag één, waardoor we een belangrijke bijdrage konden leveren aan de doorontwikkeling”, vertelt Bram.

De juiste match

Het succes van een robot hangt af van de juiste implementatie. Een robot voegt pas echt waarde toe wanneer deze efficiënt werkt. Dit begint al bij de aankoop. Het is belangrijk om dan niet alleen naar de potentie van de robot te kijken, maar vooral naar de mogelijkheden op de werkplek.

Van selectie tot perfectie

Aan de voorkant kijken we goed naar wat voor robot een klant nodig heeft. Vervolgens wordt de robot getraind om zelfstandig door de omgeving te navigeren. Na deze training passen we de instellingen en routes aan voor perfectie. Als de robot volledig geoptimaliseerd is, kan hij met één druk op de knop zijn taken uitvoeren. Bram: “Bij zowel nieuwe als bestaande klanten nemen we de robot zoveel mogelijk mee in de berekeningen voor schoonmaak en de onderhoudsplannen. We beoordelen vooraf de voordelen, maar pas na ongeveer een jaar van aanpassingen en verbeteringen hebben we een duidelijk beeld van wat de robot exact bijdraagt. Dan kunnen we zien hoe de robot invloed heeft op ons huidige werkprogramma, bijvoorbeeld door tijd te besparen en deze uren anders in te zetten.”

Verbetering van de beleving

Het gebruik van robots draait niet alleen om het efficiënter maken van werk. Het kan ook helpen om de ervaring van klanten en bezoekers te verbeteren. Bijvoorbeeld op locaties zoals Schiphol. Daar worden robots – naast hun functies - ingezet om een gevoel van innovatie te versterken en de algehele beleving te verhogen. Dat geldt ook voor winkelcentra en openbare ruimten, waar robots kunnen bijdragen aan een positievere ervaring voor iedereen die de ruimte gebruikt.

Bram: “Met de inzet van robots tillen we niet alleen de schoonmaakkwaliteit naar een hoger niveau, maar bereiden we onze medewerkers ook voor op de digitale toekomst”.

Werkplezier

In het begin moesten schoonmakers vooral wennen aan de robots; ze waren bang dat robots hun baan zouden overnemen. Met het tekort aan arbeidskrachten en de vergrijzing is deze houding veranderd. Bram: “De acceptatie van schoonmakers is cruciaal voor een succesvolle implementatie. Het is dus heel belangrijk om robots zorgvuldig te introduceren en de positieve effecten goed te benoemen.” Voor ons is de tevredenheid van de schoonmakers dan ook het belangrijkste bij het inzetten van robots. In onze communicatie over nieuwe technologieën ligt de focus op sámen innoveren. We evalueren hoe zij de inzet van robots ervaren, met aandacht voor gebruiksgemak en of het hun werkplezier verhoogt.

Slimme schoonmaakrobots

Het verschil met vroeger is dat de robots tegenwoordig robots zijn met ingebouwde schoonmaakfuncties, in plaats van dat er een robotfunctie toegevoegd is aan een bestaande schoonmaakmachine. Bram: “Deze ontwikkeling heeft de moderne robots veel slimmer gemaakt. Ze zijn uitgerust met extra camera's en sensoren, waardoor ze een 360 graden zicht hebben en minder vaak met storingen kampen. Ze navigeren makkelijker langs obstakels, pakken hun taken sneller weer op en leveren uitgebreide rapportages. Dankzij hun zelflerend vermogen kunnen ze zelfs de schoonmaakprogramma’s verbeteren naarmate ze de routes vaker hebben doorlopen. Dit alles heeft robotisering echt een boost gegeven.”

Van innovatie naar integratie

De verwachting is dat het gebruik van robots in de komende jaren alleen maar toeneemt. Gebouwen gaan hierin een steeds grotere rol spelen. Zo zijn er al robots die zelfstandig naar hun laadstation gaan om op te laden en verzameld vuil water weggooien. Voor een optimale werking van deze robots is het belangrijk dat gebouwen daarop zijn aangepast, bijvoorbeeld door automatische deuren te installeren en te zorgen dat alle benodigde ruimtes goed toegankelijk zijn. Wat ooit als een innovatie werd gezien, is nu snel geëvolueerd en algemeen geaccepteerd.

Er liggen veel kansen op het gebied van robotisering. We vertellen graag wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen. Neem contact op via innovatie@asito.nl voor meer informatie.

Meer weten over robotisering?

Neem contact op met Bram Mensink, Innovatiemanager.

deel dit bericht op