Asito klimt omhoog in de MT500 van 2020
Op 15 oktober is de MT500 2020 gepubliceerd. Het jaarlijkse reputatie-onderzoek uitgevoerd door leidersplatform MT onder 4.662 zakelijke beslissers. Asito staat dit jaar op een schitterende tweede plek in de categorie facilitaire dienstverlening en scoort een 62e plek in de algemene lijst van bedrijven met de beste reputatie.
Vooral op excellente uitvoering, klantgerichtheid en goed werkgeverschap scoort Asito goed in de ogen van de beoordelaars. In 2019 stond Asito nog op de vijfde plek in dezelfde lijst.
Hechte cultuur
Als het over goed werkgeverschap gaat is HR-manager Nicole Snijders blij en trots, maar niet per se verrast. Snijders roemt de hechte cultuur binnen het familiebedrijf. "Het klinkt misschien een beetje soft, maar we zorgen bij Asito goed voor elkaar. Dat gebeurt onderling, maar ook in de relatie met leidinggevenden. Het zit hem vaak in kleine dingen. Een cadeaubon op je verjaardag of een reep chocola voor je partner als die jarig is. Ik heb hier zelf ook eigenlijk het gevoel voor een kleine organisatie te werken, terwijl het tegenovergestelde natuurlijk waar is."
"We zorgen bij Asito goed voor elkaar."
Persoonlijke groei
Goed werkgeverschap gaat uiteraard ook over persoonlijke ontwikkeling van medewerkers. Snijders legt uit hoe serieus dit bij Asito wordt opgepakt. Van jaarlijkse evaluaties waarin groeimogelijkheden worden besproken, tot een zelf ontwikkeld bordspel waarin groepjes van vier of vijf medewerkers onder begeleiding van coaches hun eigen en elkaars talenten ontdekken. Dit mes snijdt aan twee, of eigenlijk aan drie kanten. De medewerker verzamelt kennis en vaardigheden, Asito profiteert van een tevreden en kundige kracht, en de klant ervaart een schoonmaker die breed inzetbaar is. Werknemers geven Asito een constant hoge waardering.
Innovatie vanuit de klant bekeken
Qua klantgerichtheid presteert Asito ook uitstekend. Manager Business Development bij Asito Wouter Arkink legt uit: "Er wordt in de branche vaak vanuit oplossingen geïnnoveerd. We moeten iets met sensoring, of met blockchain. Bij Asito denken we vanuit de uitdagingen van de klant. Als je die maar voortdurend oplost, ben je slim aan het innoveren."
"Wij proberen vanuit de uitdagingen van de klant te denken. Als je die maar voortdurend oplost, ben je slim aan het innoveren."
Innovatief platform voor Schiphol
Zo heeft Asito op Schiphol een innovatief (of synoniem) platform gemaakt voor verstoringen. Medewerkers kunnen via een gebruiksvriendelijke app melding maken van bijvoorbeeld een omgevallen milkshake of kapotte lamp en eventueel een foto toevoegen. Vroeger moest er over meerdere schijven naar een beschikbare kracht worden gezocht. Omdat Schiphol nu helemaal digitaal in kaart is gebracht, kan de dichtstbijzijnde medewerker direct naar de verstoring om deze op te lossen. Arkink: "Zo krijg je een veel betere samenwerking tussen de verschillende partijen die op Schiphol actief zijn."
"Omdat Schiphol helemaal digitaal in kaart is gebracht, kan de dichtstbijzijnde medewerker een verstoring direct oplossen."
Een ander voorbeeld is het meten van luchtkwaliteit op een onderwijslocatie waar Asito schoonmaakt. Een project dat zich nog in de pilotfase bevindt, maar een essentiële innovatie kan blijken bij een aanhoudende focus op ventilatie door Corona. Arkink is blij om te zien dat de uitdagingsgerichte visie op innovatie die hij namens Asito uitdraagt door de MT500 zo goed beoordeeld wordt.
Lees hier het interview over klantgerichtheid en werkgeverschap dat Remko Stolk heeft gegeven op MT.nl
Wilt u ook een keer van gedachten wisselen over de facilitaire dienstverlening in uw organisatie? Neemt contact met ons op.