bekijk

Op weg naar volledig circulair in 2030 met duurzame bedrijfskleding

In 2030 werken we circulair. Dat is ons doel. We zetten daarom geleidelijk stappen om onze schoonmaakdienstverlening te verduurzamen. José Albring, innovatiemanager duurzaamheid bij Asito, kijkt samen met het projectteam terug op het circulair maken van onze bedrijfskleding.

Asito duurzame bedrijfskleding

Het project begon met het idee om de productie van bedrijfskleding terug te halen naar Twente, met daarbij de focus op duurzaamheid. Het initiatief kwam van Alex Postma, directeur van Dirksen Bedrijfskleding. “We wilden niet alleen werken met duurzame stoffen, het moet ook comfortabel en representatief zijn om te dragen”, vertelt Alex. “Voor het ontwerp kwamen we daarom in contact met Hellen van Rees, mode- en textielontwerper in Enschede. Ackelien Hageman van Enschede Textielstad voegde zich ook bij het team en richt zich op het technische aspect: de ontwikkeling van nieuwe materialen en stoffen en het weven met verschillende garens en bindingen. Daarbij zochten we nog een launching customer. We wilden graag werken met een Twents bedrijf dat de circulaire kleding wilde gebruiken. Zo kwamen we uit bij Asito.”

“Duurzaamheid speelt bij ons natuurlijk een grote rol”, vult José aan. “Afgelopen jaar brachten we de CO₂-impact in kaart van onze materialen en middelen. Een kwart daarvan is van textiel. Niet zo gek aangezien kleding één van de meest vervuilende industrieën ter wereld is. Met dit project maken we dus veel impact.”

Gebruiksgemak  

In het ontwerpproces en de eerste samples van de bedrijfskleding hield de projectgroep zich onder andere bezig met de volgende vragen: wat is er technisch gezien mogelijk? Hoe ontwerpen we de kleding zo duurzaam mogelijk? Welke afwerking past hierbij? Hoe zorgen we ervoor dat de verwaarding van deze kleding zo hoog mogelijk is?

Voordat Hellen begon met ontwerpen, hield ze een brainstormsessie met medewerkers van Asito. “Ik vroeg naar hun ervaringen met de huidige kleding en wat hen opviel of waar ze tegenaan liepen”, vertelt ze. “De medewerkers deelden verschillende ervaringen, van bewegingsvrijheid tot warmte, zowel in de winter als in de zomer, zowel binnen als buiten.” Met verschillende meningen over de grootte van de steekzakken, lengte en materiaalgebruik ging Hellen aan de slag met het ontwerp.  

Herkenbaarheid

Naast gebruiksgemak is het belangrijk dat de bedrijfskleding van Asito herkenbaar is. De tuniek heeft een open zijkant, steekzakken in een plooi, vrouwelijke belijning en de vertrouwde Asito-kleuren. Ook is er een blouse en overhemd met een bijpassend ontwerp. “Het gebruik van honderd procent katoen als grondstof vormt een monostroom die gemakkelijk kan worden teruggewonnen en gerecycled”, vertelt Ackelien. “We vermijden het verven na de productie en leggen de nadruk op bindingen van de weefsels voor levendige kleuren. Het ontwerpproces bevat ook keuzes die recyclen makkelijker maken, zoals een zeefdruk van het Asito-logo in plaats van borduren.”

Asito circulaire werkkleding

Eerste stap

Op dit moment wordt er gebruik gemaakt van post-production-recycling, waarbij productieafval wordt hergebruikt. Het doel is om met de nieuwe kleding een gesloten cirkel te creëren, waarbij de gedragen bedrijfskleding wordt gerecycled en opnieuw gebruikt in het productieproces (post-consumer-recycling). “Met het ontwikkelen van deze bedrijfskleding zetten we een mooie eerste stap, een fundering waar we op voort kunnen borduren”, vervolgt Ackelien.  

Draagproef

De draagproef betrekt medewerkers actief in het proces om het comfort, de functionaliteit en het design van de bedrijfskleding te beoordelen. Hellen en José zijn met medewerkers op verschillende locaties in gesprek geweest om te kijken of ze tevreden zijn of dat er misschien nog dingen aangepast moesten worden. Het implementeren van de circulaire bedrijfskleding gebeurt uiteindelijk stapsgewijs. José: “Het zou niet duurzaam zijn om alle medewerkers in één keer te voorzien van nieuwe bedrijfskleding.”

Volledig circulair in 2030

Met de introductie van circulaire bedrijfskleding zet Asito een belangrijke stap in de richting van haar doelstelling voor 2030. José sluit af: “Dit doel behalen kunnen we absoluut niet alleen. We hebben de hele keten nodig. Voor alle middelen en materialen zoeken we de samenwerking op in de keten. Dit was een heel gaaf en uniek proces, met input vanuit ieders expertise, en met een prachtig eindproduct.”

Meer weten over onze duurzaamheidambities?

Neem contact op met José Albring, Innovatiemanager Duurzaamheid

deel dit bericht op
industrie
mobiliteit
onderwijs
overheid
recreatie
retail
zakelijk
duurzaamheid