De onmisbare schakel: Asito handymen bij Fuji
Binnen het segment Industrie doen veel van onze medewerkers bij klanten meer dan alleen schoonmaken. Bij grote industriële klanten combineren we onze schoonmaaktaken vaak met aanvullende taken. We noemen dat taakintegratie.
Een mooi voorbeeld van deze werkwijze en samenwerking met onze klanten vinden we bij Fuji in Tilburg. Bij Fuji hebben we, via technisch dienstverlener Equans, een team van handymen, dat zich fulltime bezighoudt met diverse andere taken dan schoonmaken. Op het grote terrein van Fuji in Tilburg spraken we met Twan Donders, hoofd van het handyman team, en Kimberly Hendriks van de Luitgaarden, objectleider Fuji, over deze veelzijdige samenwerking.
Meer dan alleen schoonmaken
Kimberly werkt al ruim 22 jaar bij Asito en is al die tijd verbonden geweest met Fuji, dat al bijna 40 jaar klant is van Asito. Kimberly vertelt: "Na al die jaren zijn we als Asito-team een onderdeel van Fuji geworden. Zeker 40% van onze werkzaamheden heeft niets met schoonmaken te maken. Zo beheren wij bijvoorbeeld de interne shop met bedrijfskleding en kantoorartikelen, zorgen we voor de legionella bestrijding, bereiden we vergaderruimtes voor, en begeleiden we de ongediertebestrijding. Daarnaast hebben we drie handymen in dienst die handymen-werkzaamheden verrichten."
“Zo'n 40% van onze werkzaamheden heeft niets met schoonmaken te maken”
Een vast team van handymen
Twan Donders is de meewerkend voorman van dit team. Hij is al 25 jaar in dienst van Asito en al die tijd werkzaam bij Fuji. Hij vertelt: “Fuji had een handyman in dienst die te veel werk had om alle werkzaamheden aan te kunnen. Ze vroegen me om bij te springen in eerste instantie voor 8 uur per week.” Het aantal uren breidde zich in de loop van de jaren steeds verder uit en op dit moment heeft Asito 3 handymen in dienst voor Fuji. Naast Twan zijn dit Corné Doomen en Petrie van Loon, samen goed voor jarenlange ervaring bij Fuji. Twan: “Fuji heeft ons steeds meer taken toevertrouwd. Als vaste krachten met een duidelijk takenpakket ondersteunen wij Fuji. We zijn als handymen de olie tussen de radartjes.”
“De handymen van Asito zijn bij Fuji als de olie tussen de radartjes.”
Taken van de handymen
Het takenpakket van de handymen is zeer uitgebreid. Twan: “Wij zorgen er bijvoorbeeld voor dat de installatie van de retourput schoon blijft. Door deze installatie stroomt het water terug naar de eigen waterzuivering van Fuji’. Hiervan nemen wij monsters en testen de kwaliteit van het water.” Een andere belangrijke taak die aan de Handymen is toevertrouwd, is het reinigen, testen en repareren van de gasmaskers: “Wij wassen de gasmaskers die Fuji medewerkers in bepaalde delen van de productie moeten dragen. Na het wassen en drogen, testen we deze om te controleren of ze nog luchtdicht zijn.” Ook de controle op de brandmelders wordt door Asito uitgevoerd: “Wij testen deze door met een hulpmiddel een gas vrij te laten komen. Op het meldpaneel kunnen we dan aflezen of het werkt." Voor dit soort specialistische taken heeft het team een speciale opleiding gehad. “Juist deze specialistische kennis en al die extra taken die wij voor Fuji uitvoeren, maakt ons een onmisbare schakel binnen Fuji.”
Een waardevolle samenwerking
De samenwerking tussen Asito en Fuji laat zien hoe taakintegratie in de praktijk een groot verschil kan maken. Door het combineren van schoonmaaktaken met andere essentiële taken, draagt Asito significant bij aan de efficiëntie en het succes van Fuji. Deze aanpak zorgt niet alleen voor een schone werkomgeving maar ook voor een soepel lopende bedrijfsvoering, waarbij Asito als een betrouwbare partner steeds klaarstaat om mee te denken en te handelen. De jarenlange samenwerking getuigt van vertrouwen en wederzijdse waardering, iets waar beide partijen trots op kunnen zijn.
Meer weten hoe wij taakintegratie toepassen binnen de sector Industrie?
Neem contact op met Jasper Smid, Business Development Manager.