Training Sociale Veiligheid voor Asito medewerkers op NS Stations
Veiligheid staat centraal op de locaties waar wij schoonmaken. Onze schoonmakers op NS Stations en op de terminal van Schiphol worden helaas steeds vaker geconfronteerd met ongewenst en agressief gedrag van reizigers. Tijdens de training Sociale Veiligheid leren zij dit gedrag te herkennen en hoe ze kunnen de-escaleren. Asito heeft deze training speciaal ontwikkeld in samenwerking met Mireille Oosterhof van trainingsbureau LEF! Er is gekeken naar wat de medewerker nodig heeft, met als doel dat deze fijn en veilig kan werken.
Oefenen aan de hand van situaties uit de praktijk
Voor de ontwikkeling van de training heeft Mireille gesprekken gevoerd met de medewerkers om hun dagelijkse uitdagingen te begrijpen. Deze praktijkervaringen vormden de basis van de training. Na twee succesvolle pilots heeft Mireille deze training uiteindelijk aan alle Asito schoonmakers op NS Stations en op Schiphol Terminal gegeven. Mireille, zowel trainer als trainingsacteur, integreert graag rollenspellen in haar trainingen. Nu de training is overgedragen aan de interne vakopleiders van Asito, worden foto's gebruikt om situaties na te bootsen.Adinda Venneker en Frank Folkerts hebben deze aangepaste training samen vormgegeven.
Mireille: “De training is gebaseerd op situaties met agressie die medewerkers in de praktijkdaadwerkelijk meemaken.”
De agressietrap
Tijdens de training leren de deelnemers welke soorten agressie te onderscheiden zijn. Dit wordt ook wel de agressietrap genoemd: verschillende gradaties van agressie waar men mee te maken kan krijgen. Zo is er onderscheid te maken in verbale en fysieke agressie. Agressie kan ontstaan uit frustratie, maar agressie kan zich ook op de persoon richten om iets gedaan te krijgen. De deelnemers leren hoe ze de verschillende gradaties kunnen herkennen, hoe ze er het beste op kunnen reageren en ook wat ze beter niet kunnen doen.
Deelnemers zijn enthousiast over de training
Aart Jansen, schoonmaker op station Arnhem, deelt zijn positieve ervaring: “Deze training was heel interessant en leerzaam. In de huidige tijd hebben mensen vaak een kort lontje, en het is goed om te leren hoe je hier het beste mee om kunt gaan. Momenteel ervaren we veel problemen met 'flessentrekkers', mensen die flessen en blikjes uit de prullenbakken halen vanwege het statiegeld. Helaas laten ze daarbij vaak een puinhoop achter of worden ze boos als we de zak willen verwisselen. Wanneer we ze hierop aanspreken, kan er soms agressief gereageerd worden, wat behoorlijk uitdagend kan zijn. Het is dan ook prettig dat we nu duidelijke richtlijnen hebben over hoe we hiermee moeten omgaan.”
Aart: “Dit is een goede training waar ik in de praktijk ook echt iets aan heb.”
Vaktrainingen op maat
Adinda Venneker, vakopleider bij Asito vertelt: “Deze training is naast de PVHS-training (Praktijk Veilig Handelen op Stations) één van de specifiek door ons ontwikkelde trainingen voor medewerkers op NS Stations. Het schoonmaakwerk op NS Stations brengt unieke uitdagingen met zich mee die onze aandacht verdienen. Daarom stemmen we de inhoud van onze vaktrainingen af op de praktijksituaties waar onze medewerkers dagelijks mee te maken krijgen. De training Sociale Veiligheid is hier een uitstekend voorbeeld van.”
Adinda: "De trainingen worden op maat gemaakt, gericht op de specifieke uitdagingen van het schoonmaakwerk op NS Stations."
Meer weten over hoe we zorgen voor een veilige werkomgeving?
Neem contact op met Alex Alkemade, Operationeel manager Mobiliteit.