Ieko van der Meer is ruim 8,5 jaar klantmanager bij Asito en heeft jaren financiële problemen gehad. Hij vertelt zijn persoonlijke en indrukwekkende verhaal.
Tot 2011 ging het buitengewoon goed met Ieko. Hij had een leuk cv opgebouwd bij verschillende werkgevers en er kwamen twee kinderen. Samen met zijn toenmalige partner heeft Ieko tien jaar een succesvolle onderneming gerund in de detailhandel. Ze konden doen waar ze zin aan in hadden. En het ontbrak aan niets. Totdat in 2011 de situatie lijkt te veranderen. De maandelijkse omzet daalt en de nodige schulden stapelen zich op. Ieko besluit om aan de slag te gaan als zzp’er om de huurachterstand te kunnen betalen. Maar ook dit is geen oplossing. De situatie verslechtert, de rekeningen konden niet meer betaald worden en er ontstaat een zakelijk conflict met de verhuurder.
Van kwaad tot erger
Ieko: ‘We zaten in een verschrikkelijke en ondenkbare situatie. Maar ik geloofde erin dat we hieruit zouden komen met de juiste hulp. We hebben daarom direct de hulp ingeschakeld van de rechtsbijstand. En kregen het advies om de huurachterstand, welke inmiddels ook flink was opgelopen, te betalen. Maar dat kon natuurlijk nooit in één keer en we belandden in een verschrikkelijke situatie. Het ging van kwaad tot erger. Op een dag werden we geconfronteerd met de situatie. Omdat de huurachterstand flink was opgelopen, besloot de verhuurder de sloten van ons winkelpand te vervangen. We konden het pand niet meer in, dus ook niet bij ons voorraad en de boekhouding. Je voelt je machteloos en je bent boos
tegelijk. Maar één ding wist ik zeker: het vervangen van de sloten door de verhuurder is een onrechtmatige daad en we staan in ons recht. Hier gaan we voor vechten!
Dagelijkse confrontatie
Dat we de deuren van de winkel definitief konden sluiten door de financiële situatie was duidelijk. Maar wat we aantroffen toen we de winkel, na akkoord van de rechter, konden ontruimen was schandalig. De verhuurder had een gedeelte van onze voorraad weggehaald en verkocht. Gelukkig was mijn advocaat mee en heeft met eigen ogen kunnen zien wat de situatie was. Op mijn aandringen kwam er een rechtszaak. Want ik wist dat ik in mijn recht stond. Uiteindelijk kregen we een schadevergoeding van 65.000 euro. Maar de financiële problemen waren hier niet mee opgelost. Ik voelde me schuldig en het voelde enorm als falen. Vooral richting mijn kinderen. Ik sloot mij af van de sociale wereld en mijn kringetje werd steeds kleiner. Ik schaamde mij enorm voor de situatie waarin ik was beland. Daarnaast werden we dagelijks geconfronteerd met de situatie. Denk aan de bezoekjes van de deurwaarder, de rode cijfers op de bankrekening en de vele rechtszaken die volgden. En in de tussentijd werd mijn toenmalige partner ziek. Dit konden we er niet bij hebben, maar we besloten om door te zetten. We wilden uit de schulden. En er was maar één oplossing en dat was hulp zoeken.
In drie jaar tijd schuldenvrij
Uiteindelijk hebben we een schuldbemiddelaar gevonden die ons heeft geholpen. Ze hebben de financiële situatie in kaart gebracht en we bleken een schuld te hebben van 180.000 euro. Samen met de schuldbemiddelaar hebben we een plan gemaakt hoe we binnen drie jaar uit de schulden konden komen. En dat is gelukt! Het was doorzetten en overleven. Een pittige periode waar we gelukkig goed zijn uitgekomen. Je wordt onder de loep genomen en je moet hard werken om maandelijks een bedrag af te kunnen lossen. Maar het is ons gelukt. We hebben binnen drie jaar meer kunnen aflossen dan we hadden afgesproken.’
Ga in gesprek
Ieko: ‘Hoe groot je financiële probleem ook is en lijkt de toekomst lastig, weet dat er altijd een oplossing is. Ga in gesprek en blijf altijd in jezelf geloven. Je hoeft je niet te schamen voor de situatie. Er zijn genoeg mensen, loketten en instanties die je kunnen helpen. Maar je moet wel zelf om hulp vragen en zelf in beweging komen. Blijf geloven in jezelf en geloof niet in de kracht van een ander. Het is nooit te laat. Nooit!’
Mijn persoonlijke verhaal
Het gaat op dit moment erg goed met Ieko. Hij heeft het erg naar zijn zin bij Asito en de financiële situatie is al jaren stabiel. Natuurlijk is de angst om weer in de financiële problemen te komen groot. Maar hij zorgt dat er altijd een buffer op zijn rekening staat. Vanuit zijn eigen ervaring helpt hij collega’s die financiële problemen hebben. Ieko: ‘Ik merk dat ik met mijn persoonlijke verhaal collega’s in beweging kan krijgen. Ik ben een goed voorbeeld en help daarom graag om hen een duwtje in de juiste richting te geven. Als ik voor één persoon of voor één gezin het verschil kan maken, word ik blij’.